TCH (statz) | #1, Főfasz (10466) |
6314 | #22a7 | ^ | Idézet | Wed, 26 Dec 2012 02:51:35 +01 |
78.92.*.* | *.pool.t-online.hu |
A szeretet legcsekélyebb jele nélkül köszöntök mindenkit a legújabb sufnituning rovatban, önök ismét técéhát a degenerált baromállatot "hallják". Mai témánk, hogy hogyan csináljunk egy sima, mezei egygombos QuickShot joystickból kétgombost. A QuickShot joyokon alapvetően két gomb van, de mivel mind a kettő ugyanarra a lábra van ráhúzva, így gyakorlatilag csak egy gombos, mert az Amiga (és sok másik gép) joystick portja - mint azt már egy korábbi sufnituning rovatban kitrágyaltuk - úgy működik, hogy a joyon belül, ha gombot (tűz vagy irány) nyom az ember, akkor az semmi egyebet nem csinál, mint zárja az ominózus lábat és a föld lábát összekötő áramkört és ennek megfelelően ahhoz, hogy legyen igazi "B" gombunk is, nem kell mást tennünk, mint átkötni az egyik gombot egy másik lábra. Az Amiga joystick portján három gombnak van helye - bár Amigán tudtommal a 3. gombot nemhogy joystickon, de még a különböző padokon sem használták soha semmire sem, csak az egeren/tollon volt szerepe a harmadik gombnak. (A CD32 padre ez nem igaz, de az nem is a joystick porton ment.) Mellékesen az Amigán azért van "csak" három gomb, ellentétben pár azonos csatlakozót és működési mechanizmust használó gép négy gombos kiosztásával szemben, mert az Amiga - amint a pinout táblán is látszik - nem csak egy sima joy/pad port, hanem megeszik egeret, tollat és ezt a tekergetős bizgentyűt is, amit "paddle" néven ismernek a Pong óta - magyar nevét fedje az agyamat ellepő, jótékonynak egyáltalán nem nevezhető homály - és ennek megfelelően a negyedik gomb helyett tápot ad. A "FIRE" gombok 0-tól 2-ig a 6., 9. és 5. lábon foglalnak helyet. Ennek megfelelően ahhoz, hogy legyen valódi második gomb, az egyik gombot át kell kötni a 6. lábról a 9.-re. A QS joyok egyébként rádughatóak még kiscsillió cuccra, pl. 8 bites C= gépekre, bármelyik 8, 16 vagy 32 bites Atarira, Sega MegaDrive-ra, ill. MasterSystem-re, mert a négy irány és a "sima" tűzgomb ezeken mindegyiken ugyanott van - viszont a második gomb már nem fog működni mindegyiken, csak a Segákon és a 7800-as Atarin, a többi gépben a 9. láb vagy nincs bekötve a gépben, vagy potis áramkörön van. Illetve az Atari ST és Falcon gépeken is működik, de azokon csak a 0. porton, mert oda egeret is lehet akasztani, aminek a jobb gombja szintén a 9. lábra esik. Az 1. porton az a láb nincs bekötve. (AFAIK) Na, akkor szedjük szét a joy-t. Tisztán látható a faék felépítés, bal oldalt a 4 irány, tőlük lefele ill. jobbra a narancs/fekete vezeték a tűz és a föld. És amint látható ebben a joystickban nem mikrokapcsoló van, hanem sima érintkező, amit egy szénpárnás gumitappancs zár rövidre; na nem is szorultak rendszeres javításra 2-3 év kitartó rángatás után, mint a mikrokapcsolósok, húsz év után vásott el bennük a gumitappancs és egy mozdulat volt cserélni, amelyik elszakadt. A joy "feje". Ugyanaz a mechanizmus. Tappancs/érintkező és föld/láb kábel. Amint látható, csak egy vezeték van, azaz a két gomb csak egy. A két nyákon a föld és a láb áramkörét is összeköti két db. vörös vezeték. Az egész együtt. Az egész együtt, szétszedett fejjel és kiszedett tappancsokkal. Tisztán lekövethető minden benne, annyira egyszerűen van megoldva. Felhívnám a figyelmet a nyáklap "hozzánk legközelebbi" sarkára, ahol van egy magányos forrpont, ami sehova nincs bekötve. Nem tudom mi célt szolgálhatott, mindenesetre itt kapóra jött. A fej nyákjai, immáron egy harmadik vezetékkel. A földet összekötő vörös vezetéket békénhagytam, viszont a másik vörös vezetéket - ami szintén a másik nyákra ment, csak az áramkör másik felére - eltávolítottam és bekötöttem helyette egy másik vöröset... ...amit lehoztam az "alaplapra" és bekötöttem a korábban említett vakforrpontba. Aztán elővettem egy sokszínű szalagkábelt és - miután kiforrasztottam a régi vezetékeket - bekötöttem a helyére. Sajnos nem lehet a régi kábelt felhasználni erre, mert a zsinór burkolatát még csak-csak szétvághatja az ember (bár ez barbárság), de a csatlakozófejet már nem, így aztán a plusz vezetéket nem lehet bekötni a csatlakozóba. Amint látszik (vagy sem, a kép sajna homályos lett), a fekete a föld maradt, a színes kábelek a négy irányt viszik, a fehér került a tüzet bekötő narancs helyére és az eddigi hat vezeték helyett most van egy szürke színű hetedik vezeték, amit beforrasztottam a vakforrpontba, ahova a fejből lejövő második gombot bekötő vöröst kötöttem. Persze a vörös kábelt össze lehetett volna kötni közvetlenül a szürkével, de az nagyon tróger lett volna. Vagy lehetett volna a szürkét jó hosszúra hagyni és rögtön elhúzni a porttól a fejig, de úgy meg kitesszük a törés veszélyének. Meg aztán a többi "fejes" kábel is így van bekötve, hogy fejből az "alaplapra", majd onnan tovább a csatlakozóba. Ismét az egész együtt. A csatlakozó. A joyban máshogy van a négy irány, mint a porton, így aztán lehetett keresztbe tekergetni a vezetékeket. Nem mintha számítana... És ismét az egész, de most már összeszerelve, csatlakozóstul, teljes harci díszben, immáron két db. egymástól független valódi gombbal. Már csak tesztelni kell... Úgyhogy Advanced Amiga Analyzer elindít, gameportok vizsgálata, két gombba beletenyerel, 6. és 9. láb "világít", minden fasza. Van egy két gombos joyunk. Kösz a figyelmetlen segget, önök a sufnituning rovat legújabb adását voltak szerencsétlenek hallani. Köszönet öcsémnek a fényképezőért és a QuickShot mérnökeinek a zseniálisan egyszerű, de nagyszerű joystick-ukért. Továbbá bikacsököt bilgécnek és a kurwa anyját a mikrofosnak. |